Dag 6: van Pardubice naar Kolin (Keulen) - Reisverslag uit Kolín, Tsjechische Republiek van Cor Noorloos - WaarBenJij.nu Dag 6: van Pardubice naar Kolin (Keulen) - Reisverslag uit Kolín, Tsjechische Republiek van Cor Noorloos - WaarBenJij.nu

Dag 6: van Pardubice naar Kolin (Keulen)

Blijf op de hoogte en volg Cor

17 Juli 2020 | Tsjechische Republiek, Kolín

Voor dat we u de lotgevallen van vandaag zullen mede delen eerst nog even een terugkoppeling op onze accommodaties tot op heden. Het lijkt er namelijk op dat met het vorderen van onze trip de kwaliteit van de accommodaties steeds verder afneemt.

Toppunt was het hotel van gisteren in Pardubice, aftands/versleten en ver over zijn houdbaarheidsdatum heen met een zeer gehorige kamer waarvan ons toilet verstopt zat en nauwelijks doorspoelde en ook het douche/badwater langere tijd bleef staan voordat het uiteindelijk in het afvoerputje verdween. Tevens hing er een niet onmiskenbare putgeur!

Ondanks dit alles (of misschien wel juist door dit alles) vanochtend vroeg weer uit de veren, eerder dan normaal een helaas minder uitgebreid dan normaal ontbijt genomen (met werkelijk fantastische koffie en multi vitaminendrank, beiden echt niet te zuipen!) en dus ook eerder dan normaal om ver voor 09.00 uur weer op de stalen rossen geklommen voor de toch wel 57 kilometer naar Kolin. De hemel was zwanger van regen (heb ik goed gejat uit een literair stuk), maar de bevalling bleef gelukkig uit oftewel we hebben het droog gehouden.

Het eerste stuk voert ons langs de Elbe via leuke fietspaden met soms leuke stukken over onverharde wegen door het bos. Uiteindelijk kwamen we in Kladbury nad Labem terecht alwaar we de wereldberoemde stoeterij van de Kladruber paarden (een van de oudste paardenrassen ter wereld waarvan de stamboom terug gaat tot ver in de 16e eeuw) bezocht hebben.

Daarna moest er een keuze gemaakt worden: voortgaan via de verharde (saaie) weg of de alternatieve route door een natuurgebied volgen (met voorafgaand de waarschuwing dat de paden slecht begaanbaar waren en aan het eind een steile beklimming naar het dorp Tynec zou volgen). Het waren wederom de dames die, ondanks dat er net voor onze komst een behoorlijke regenbui was gevallen in dit gebied, er op stonden om via het natuurgebied te gaan! Om een lang verhaal kort te houden, het was glibberen en glijden met een valpartij in de bagger als hoogtepunt! Gelukkig konden we het leed (en de bagger) bij het plaatselijke café in Tynec met koffie en gebak wegspoelen.

Na dit intermezzo konden we weer een keuze maken: de routenummers volgen of het alternatief via een bos volgen. We hebben een jammerlijke poging ondernomen om door het bos te gaan, maar hebben uiteindelijk besloten op onze schreden terug te keren aangezien de wegbewijzering van de alternatieve route zeer onduidelijk was.

Uiteindelijk om iets na 14.00 uur in onze eindbestemming aangekomen, wederom geen moderne accommodatie (maar wel schoon en met werkend toilet). Als eerste maar even onze fietsen schoongemaakt, die konden we echt niet onder de bagger zo wegzetten.

Kolin zelf gaat qua geschiedenis terug tot ver in de 13e eeuw, heeft een op zich wel aardig centrum maar kan niet tippen aan Pardubice.

Vandaag onderweg een paar spetters gehad, in Kolin zelf een paar stevige regenbuien maar de temperatuur is goed (vandaag rond de 20 graden) en het is nu weer droog. Morgen wordt beter weer verwacht met hogere temperaturen, dus we gaan weer de goede kant op!

• 17 Juli 2020 - 21:39

Arina:

Al met al een heel avontuurlijk gebeuren zo te lezen, zowel vwb de accommodaties als de routes :-) maar dan is het in ieder geval niét saai!

• 17 Juli 2020 - 22:40

Rene:

Het was weer een waar genoegen vandaag, helaas heb ik weer niet gewonnen met kaarten

• 18 Juli 2020 - 07:58

Andries En Yvonne:

Goedemorgen,
    Dat was een bijzondere dag gisteren zeg...
    Jammer van het matige hotel, niet verwacht bij zo'n reis eigenlijk...
    En de routes, mmmm, had beter gekund..
    Maar wel avontuurlijk!
    En droog gehouden...
    Succes vandaag...Groetjes uit Apeldoorn
    (bijna weer onderweg naar Rhenen...)