Dag 3: van Snits (Sneek) naar Rijs - Reisverslag uit Sneek, Nederland van Cor Noorloos - WaarBenJij.nu Dag 3: van Snits (Sneek) naar Rijs - Reisverslag uit Sneek, Nederland van Cor Noorloos - WaarBenJij.nu

Dag 3: van Snits (Sneek) naar Rijs

Blijf op de hoogte en volg Cor

30 Juli 2021 | Nederland, Sneek

Na wederom een goede nachtrust in een onwijs grote hotelkamer (voor ons althans, Karin en René zaten helemaal boven in de nok van het hotel) en een goed, maar minder uitgebreid ontbijt zijn we rond 09.30 uur goedgemutst op de fietsen gestapt voor de etappe naar Rijs.

Aangezien het weer aangenaam was en de wind behoorlijk minder was dan gisteren besloten we de langere etappe te volgen en niet voor de verkorte versie hiervan te gaan, uiteindelijk hebben we iets meer dan 61 kilometers gefietst.

Het eerste deel van deze route ging door het Friese merengebied met, u raad het al, wederom de onvermijdelijke pontjes!

Op het reisverslag van gisteren kwam van een trouwe lezer (we noemen geen namen, maar hij woont in Apeldoorn) de suggestie dat wij de rest van de tocht maar op een waterfiets moesten volbrengen om zodoende de pontkosten te voorkomen. Dank voor deze suggestie, maar onze fietsen kregen we niet op de beschikbare waterfietsen dus uiteindelijk maar gewoon verder gefietst!

Onderweg weer een paar fraaie Friese dorpjes/stadjes gepasseerd, bijgaand weer een kleine opsomming van deze bij een ieder welbekende plaatsen: Terherne, Goingarijp, Langweer (heel leuk plaatsje), Sloten en Oudemirdum.

Het laatste deel van de etappe voerde ons door het Gaasterland bos. Een bos in Friesland? Jazeker, een best wel groot en mooi loofbos met hele leuke slingerende fietspaadjes er doorheen.

Uiteindelijk bij hotel Jans in Rijs aangekomen bleek er nog een verrassing voor ons te zijn. We verblijven namelijk niet in het hotel zelf, maar hebben beide een chalet met alles er op en er aan met lekker veel leefruimte!

Na het diner hadden we nog het ludieke idee om een stukje door het bos te gaan wandelen, maar daar kwamen we ras op terug omdat we na een paar honderd meter lopen al door hordes muggen aangevallen werden. Terug naar het chalet en voorbereiden op morgen.

Het weer vandaag was overigens prima, de gehele fietstocht droog met af en toe een zonnetje erbij. In de namiddag wel een paar fikse buiten gehad, maar toen waren we al lang en breed binnen.

• 30 Juli 2021 - 21:58

Arina:

Een reis vol Friese verrassingen dus, klinkt allemaal prima! Ja Langweer is een leuk plaatsje he, wij zijn er ook doorgekomen tijdens onze fietstocht rond het Sneker meer. Lekker slapen in jullie chalet en morgen gezond weer op voor de volgende etappe

• 30 Juli 2021 - 22:09

Andries:

Leuk dat jullie Terherne aangedaan hebben. Daar heb ik een groot deel van mijn jeugd doorgebracht ( van 0 tot 1 jaar!) Ik heb daar goede herinneringen aan.
    En wat die Friese muggen betreft; ze hebben het niet zo op "buitenlanders".
    Veel fietsplezier bij de volgende etappe(s).

• 30 Juli 2021 - 22:10

Yvonne:

Hallo !
    Wat een gezellig verhaal weer, Cor!
    Klinkt als reclame voor Friesland, wat jij vertelt.
    En gelukkig dat de KNMI de buien even heeft tegengehouden tot in de middag.
    Ga zo door!
    Groetjes uit Frankrijk.

PS ook hier vanmiddag een dikke donderbui....